
Voorkom verder zoeken. Bekijk onze antwoorden op de meest veelgestelde vragen over spoedeisende hulp
F.A.O.
Hieronder vindt u een overzicht van veel gestelde vragen. Staat uw specifieke vraag hier niet bij neem dan gerust contact met ons op.
Wanneer is een gezondheidsklacht 'spoed'?
Een gezondheidsklacht geldt als spoed wanneer deze levensbedreigend is. Denk aan pijn op de borst, wat kan duiden op een hartinfarct, uitvalsverschijnselen, ernstig bloedverlies, heftige benauwdheid en bewusteloosheid.
Wanneer bel ik het alarmnummer 112?
Het alarmnummer 112 bel je wanneer een gezondheidsklacht ernstig genoeg is om naar de spoedeisende hulp te gaan.
Wat gebeurt er nadat ik het alarmnummer 112 gebeld heb?
Nadat je met een spoedeisende gezondheidsklacht alarmnummer 112 gebeld hebt, beoordeelt het ambulanceteam welke zorg er nodig is.
Mijn gezondheidsklacht is wel acuut maar niet levensbedreigend; wat moet ik doen?
Neem voor acute maar niet levensbedreigende klachten (zoals: verwondingen en acute ziekteverschijnselen) contact op met je eigen huisarts.
Wat doet de huisarts met een acute maar niet levensbedreigende klacht?
De huisarts maakt een inschatting van de ernst van de klacht en bepaalt de vervolgstappen. Het kan zijn dat de huisarts bij je langskomt of dat er een spoedafspraak wordt ingepland op de praktijk. Als je specialistische zorg nodig hebt, krijg je een spoedverwijzing naar een specialist in het ziekenhuis.
De huisarts neemt vaak contact op met de specialist om zeker te weten dat er plek is.
Alleen met acute klachten die niet levensbedreigend zijn, kan ik naar de huisartsenpost?
Buiten de reguliere openingstijden van de huisartsenpraktijk kun je met acute klachten naar de huisartsenpost. Voordat je hiernaar toe gaat moet je eerst bellen om een afspraak te maken.
Let op: de huisartsenpost is net als de spoedeisenden hulp in het ziekenhuis, specifiek voor spoedzorg!
Hoe weet ik of mijn gezondheidsklacht dringend genoeg is om gezien te worden door de huisartsenpost?
We weten dat mensen het moeilijk vinden om in te schatten hoe dringend hun klachten zijn. Een hulpmiddel daarbij is de webapp: moetiknaardedokter.nl
Na het invullen van je klachten krijg je één van de adviezen:
01. bel de huisarts
02. neem contact op met de spoedeisende hulp
03. wacht even af
Vetrouw je het niet? Overleg dan met je huisarts of bel buiten openingstijden de huisartsenpost.